Всичко започна с тайнствена публикация в Instagram.
Дали това е алюзия за ново начало, според идиома „яздейки към залеза“, започнаха да се чудят мнозина в света на модата? Или не е било нищо повече от безобидна снимка от почивка?
Сега е ясно, че вярното предположение е първото. На 2 юни Андерсън беше назначен за нов креативен директор на Dior, отговарящ за дамското облекло, мъжкото облекло и висшата мода. Той описа назначението като „голяма чест“, посочвайки:
„Винаги съм бил вдъхновяван от богатата история на тази модна къща, нейната дълбочина и емпатия. Очаквам с нетърпение да работя заедно с нейните легендарни ателиета, за да създадем следващата глава от тази невероятна история.“
„Проблемното дете“ на LVMH
40-годишният северноирландски дизайнер беше сочен за кандидат за най-високата позиция в притежаваната от LVMH модна марка Dior, откакто обяви напускането си през март 2025 г. от по-малкия лейбъл на групата Loewe (където беше креативен директор повече от десетилетие).
Месец по-късно главният изпълнителен директор на LVMH Бернар Арно разкри по време на събрание на акционерите, че Андерсън ще създаде мъжката колекция на Dior, която ще бъде показана през юни.
Днешните новини идват след напускането на Мария Грация Киури, която се оттегли от поста артистичен директор на дамското облекло в Dior в края на май след девет години работа, и Ким Джоунс, който напусна поста си артистичен директор на Dior Мъже през януари след седем години. Назначаването на Андерсън в Dior обединява двата поста в един.
LVMH - най-голямата луксозна група в света с пазарна стойност от около 270 милиарда долара, притежава 75 марки, вариращи от хотелски вериги до грим, но Louis Vuitton - чиито продажби надминаха 22.8 милиарда евро през 2023 г. - и Dior са сред двата най-големи източника на печалби.
Въпреки че LVMH обикновено не предоставя разбивка на данните за продажбите и печалбата за всеки от своите брандове, анализаторите предупреждават за предизвикателствата, пред които е изправен Dior - „проблемно дете“ е начинът, по който инвестиционната банка Morgan Stanley го описва, отбелязвайки, че бизнесът може да се възползва от повече иновации - и по-широкия луксозен сектор, който се бори с едни от най-бавните си растежи от години.
Пристигането на Андерсън в Dior може да донесе промяна. „Следя кариерата му с голям интерес, откакто се присъедини към групата LVMH преди повече от десет години“, каза в изявление Делфин Арно, председател и главен изпълнителен директор на Christian Dior Couture.
„Убедена съм, че той ще внесе креативна и модерна визия в нашата къща, вдъхновена от невероятната история на господин Диор и кодовете, които той създаде. Той ще бъде подкрепен от нашите екипи и невероятните ни ателиета, които ще вдъхнат живот на неговата креативност.“
Според председателя и главен изпълнителен директор на LVMH Бернар Арно:
„Джонатан Андерсън е един от най-големите творчески таланти на своето поколение. Неговият несравним артистичен подпис ще бъде ключов актив при писането на следващата глава от историята на модна къща Dior“.
Кой е Джонатан Андерсън?
Андерсън е от новото поколение известни дизайнери, които поемат някои от най-големите луксозни марки в света на фона на мащабна реформа в индустрията.
През май френската луксозна група Kering назначи бившия дизайнер на Valentino Пиерпаоло Пичоли за креативен директор в Balenciaga, наследявайки Демна, който пое главния дизайнерски пост във водещата марка на групата Gucci.
Наскоро промени в дизайнерския състав се случиха и в Chanel, Versace, Bottega Veneta и Celine - собственост на LVMH, наред с други.
На Андерсън се приписва заслугата за повишаване на популярността на Loewe по време на мандата му в испанския лейбъл, където той спечели знаменитости и модни експерти със своите игриви, чудати дизайни.
Сред хитовете му са чантата през рамо Puzzle (малка версия се продава за 3850 долара) и сюрреалистични стилове, като клъч, оформен като гълъб или домат, и обувки, които заместват тока с бутилки лак за нокти, рози и счупени яйца.
В Loewe Андерсън изгради и културен кеш отвъд модата: той привлече еклектична смесица от артисти от цял свят в годишния конкурс за занаятчийски награди на Loewe и облече актьора от Джеймс Бонд Даниел Крейг и покойната британска актриса Маги Смит в пуловери и луксозни палта за нашумяла кампания.
През 2024 г. дизайнерът направи още по-голям пробив в киното, проектирайки костюмите за филмите на Лука Гуаданино Queer и Challengers.
При получаването на титлата почетен доктор на изкуства от Университета за творчески изкуства в Обединеното кралство миналия юли Андерсън даде няколко съвета на завършващия випуск от 2024 г.:
„Автентичността е безценна; оригиналността не съществува. Крадете, адаптирайте, заемайте. Няма значение откъде човек взема нещата. Важното е къде ги носи.“
По ирония на съдбата речта перифразира цитати на филмовите режисьори Джим Джармуш и Жан-Люк Годар, произнесени някога, и е адаптация на известния цитат на Пабло Пикасо „добрите художници копират, великите художници крадат“, който по-късно беше заимстван от Стив Джобс.
„Откривайте стари филми, нови филми, исторически книги, картини, фотографии, стихотворения, сънища, каквото и да е“, съветва още Андерсън.
„Крадете само от неща, които ви говорят директно. Ако направите това, работата ви ще бъде автентична.“