Предницата рязко се надига, теглото се прехвърля към задните гуми, които се впиват в асфалта. Вътрешните органи се разместват, мускулите се напрягат, изстрелвайки колата напред. Следва, безкомпромисното, яростно ускорение на новия изцяло електрически Porsche Macan Turbo. Изживяването по време на целия еднодневен тест с този изключителен автомобил е незабравимо. С него шосетата и магистралите в района на Пловдив изглеждат по различен начин.
Macan Turbo постига ускорение, съпоставимо с Porsche Cayenne Turbo GT, който е с V8 и двойна турбина. И двата модела, Macan Turbo (Electric) и Cayenne Turbo GT, достигат 100 километра в час за 3.3 секунди. Това е с 0.8 секунди по-бързо от електрическия Macan 4S – забележителен резултат в света на мощните коли, в който дори половин секунда прави голямата разлика.
УСТРЕМЕН ГНЯВ И СИНТЕЗИРАН ШЕПОТ
В електрически автомобил с двойно предаване усещането е съвсем различно. Вместо рев и ярост от бутален двигател, който предава мощността си през сложна механична система от валове, съединители и диференциали, тук изпитваш единствено плавен, устремен гняв, придружен от синтезиран шепот.
Най-вълнуващо е усещането за всяко от четирите колела, които се впиват в пътя, отчаяно търсещи сцепление, за да предадат максимален въртящ момент – всичко това контролирано с прецизна софтуерна настройка, без грам загубена енергия. Независимо дали потегляш от място или ускоряваш от ниска скорост към 100, 120, 140 и повече, ускорението е безмилостно.
Електрическото Macan Turbo преминава 400 метра за около 11.5 секунди – само със секунда по-бавно от Ferrari 488 и с около 1.1 секунди зад Ferrari Tributo. Представяте ли си за какво говорим?
ТУК НЯМА ИЗЛИШНИ ЗАГУБИ
Една от основните причини за това главозамайващо ускорение е комбинираният въртящ момент от 1130 Нм в режим Sport+, разпределен между предния и задния електромотор. Да, прочетохте правилно – 1130 Нм. Само допреди няколко години половината от тази стойност би изглеждала впечатляваща дори за V8. Ключов фактор тук е по-мощният електромотор, който Porsche е интегрирал на задния мост на Turbo.
Начинът, по който предницата се надига и теглото се прехвърля назад напомня на някой мускулест американски автомобил от 70-те години на миналия век. Разликата обаче е колосална – електрическият Macan Turbo би оставил напомпания американец далеч назад в първите 30 метра – и не би изпуснал преднината си никога. Електрическите мотори на Macan предават въртящия момент към асфалта с ефективност, която дори и най-добрите бензинови автомобили на XXI век не могат да съперничат – тук просто няма излишни загуби.
Старите спортни автомобили изискваха доста добри умения и здрав хват, за да бъдат удържани на пътя. При новия Macan всеки със здраво сърце може да изстреля колата до 100 километра или повече, стига да свикне със суровата ѝ мощ. Просто стегнете корема и притиснете главата си в подглавника, преди да настъпите газта – вътрешните ви органи, черепът и горните прешлени ще ви бъдат благодарни.
ДОБРЕ НАПРАВЕНО
Porsche постъпи разумно, като не се отклони твърде много в дизайна. Новият Macan е по-голям във всяко отношение, освен на височина, което означава повече пространство в интериора, но си изглежда като Macan. Тук е добре да отбележим, че от пускането си на пазара през 2014 г. до днес са продадени над 800 хил. бройки и имено визията е важен плюс при покупката.
Интериорът също е познато място за всеки, който е карал Taycan и първото поколение Macan. Изпълнението е типично за Porsche – първокласно и с характерния модерен стил на марката. Какво да кажем за свързаността и за екраните? Много и от двете. Porsche го нарича „Porsche Driver Experience“. Има извити, 12.6-инчов дисплеи с информация за шофьора директно пред него, голям централен тъчскрийн и още един (по избор) екран за пътника в края на таблото. Физически бутони и сензорни бутони за климатика отдолу. Екраните са ултра-бързи, свързаността е отлична и има по-модерни опции като изтегляеми приложения и стрийминг услуги. Има и много опции за зареждане на телефони, прилично съхранение и охладена безжична зарядна платформа. Климатичните контроли са със собствен цифров тъчпад на централната конзола, който изглежда подходящо модерен и е лесен за използване благодарение на редицата с пет превключвателя в средата. Добре направено от Porsche – не са скрили всичко в подменю.
ОТВЯВА СПОРТНИТЕ КОЛИ
Но нека да се върнем на пътя, където е истинска еуфория зад волана на Porsche. Електрическият Macan Turbo е атлет, който се справя с планинските пътища така, както всяко Porsche: балансиран, предсказуем, удоволствие за управление. Имахме шанса да изпитаме тези му качества, изкачвайки Родопите. Накланянето в завоите е контролирано. Усеща се стабилност и лекота при преминаване през тях. За да се насладиш на динамиката на автомобила, не е нужно да караш на предела – представянето му е толкова цялостно, че удоволствието е гарантирано дори при по-спокойно темпо. При бърза, но прецизна езда с плавно влизане и излизане от завои, Macan Turbo се усеща възнаграждаващо. При променливите условия по тестовия маршрут стабилността на Porsche беше истинско предимство. На мокър и запрашен път способността му да отвява спортни коли далеч назад е просто невероятна. Бързо забравяте, че управлявате SUV с тегло от над два тона, и започвате да го хвърляте в завоите като спортен седан. А на мокро, със спрян тракшън контрол, дори можете да извадите малко презавиване с газ на изходите от завоите. Истинско забавление.
С други думи, електрическият Macan Turbo има почти всичко, което можеш да искаш от високопроизводителен автомобил – с изключение, разбира се, на многопистовата симфония на бутален двигател. Macan не е прекалено висок, така че е по-удачно да го възприемате като суперседан 2+2, отколкото като типичен семеен кросоувър.
Въпреки внушителните си гуми и джанти, Macan Turbo не страда от прекомерно “претоварване” на окачването – многораменното окачване лесно контролира движенията на автомобила и държи гумите стабилно прилепнали към пътя. Няма тромавост, рязкост в окачването или досадно дърпане настрани, което често се получава при автомобили с 23-инчови джанти и недостатъчно добре настроено окачване.
Само лимитиран кръг суперавтомобилите могат да се мерят с Macan на старт от светофар. Освен това е изненадващо бърз при ускорение с висока скорост. Натиснете рязко газта на педала и няма да разберете как се движите далеч извън разрешената скорост по магистралите. Истински властелин на скоростта, преминаващ бързо напред с почти пълна тишина… като сянка.
PORSCHE СИ Е PORSCHE
Macan Turbo има потенциален пробег от 463 километра. Но нека уточним – това е “потенциален” пробег. По време на тестовото ни шофиране в планински условия, с множество агресивни ускорения и щедра употреба на мощността, зарядът падна от 70% до малко над 50%. Подобно на бензиновите спортни коли с големи турбини, пробегът винаги е относителен. Но Macan 4S – и дори Macan Turbo – разполага с достатъчно запас, за да се използва ежедневно.
Предвид политическите сътресения около електромобилите, предстои да видим дали Porsche ще добави още един кросоувър с бензинов двигател или ще премине изцяло на ток. Автомобилните компании никога досега не са се сблъсквали с толкова голямо предизвикателство в дългосрочното си продуктово планиране и инженерни инвестиции. Дилемата днес е далеч по-голяма от решението дали да преминат на дизел в началото на века. По-сложно е дори от приемането на екологичните норми в САЩ през 60-те и 70-те години, докато Европа оставаше без ограничения, създавайки “сивия пазар” за автомобили. Сега всички производители са принудени да работят по два паралелни пътя – разработвайки архитектури, които могат да поемат както бензинови, така и електрически задвижвания с минимални промени в конструкцията.
Дали политиката ще забави масовото навлизане на електромобили тепърва предстои да разберем. Ние, които оценяваме автомобилите заради удоволствието и емоцията, които предлагат, бихме посъветвали всеки, който има възможност да си вземе една електрическа кола като Macan. Само заради ускорението. То е толкова впечатляващо, че дори 5-минутното пътуване до магазина може да се брои за презареждане.
Германците са вложили в новия електрически Macan Turbo целия си опит в конструкцията на каросерията, геометрията на окачването, дизайна, естетиката и добре развитото си умение да създават балансирани високопроизводителни автомобили. Разбира се, всички обичайни уговорки остават: не е най-идеалният за дълги пътувания, трябва да разполагате със собствена възможност за нощно зареждане и да приемете, че обществените зарядни станции все още са на рядко и често разочароващи. Но инженерното майсторство в Macan Turbo изпреварва неудобствата. Това е един изключителен високопроизводителен автомобил, който несъмнено доставя силни емоции и истинско удоволствие при шофиране и возене.
Както се казва Porsche си е Porsche.